2009-12-07

Julkänsla - äntligen!

I helgen infann sig äntligen lite julkänsla. Nu inte bara är julen nära, nu känns det även som om julen närmar sig. Det var flera faktorer som spelade in:

- det blev betydligt kallare ute och i lördags snöade det till och med ute (blötsnö, men ändå). Jag plockade fram vinterjackan ur garderoben för första gången.

- vi har handlat kulor till julgranen vi ska köpa snart. Igår gick vi förbi en julgransförsäljare som var svensk (!) och granarna var helt fantastiska. Riktiga sagogranar där man inte ens ser stammen för alla grenarna - vill ha! Bara att andas in doften av alla granar gav julkänsla.

- i går bjöd vi in några kompisar på julbak och gjorde lussebullar, tryffel och biskvier, drack glögg och spelade julmusik. Resultatet blev väldigt smarrigt och till och med idag när jag kom hem från jobbet luktade det lussebullar i lägenheten...

- efter baket fyllde vi termosen med chai-the och begav oss uptown för ljuständning på Park avenue. I mörkret och kylan gick folk man ur huse för att sjunga julsånger tillsammans med en barnkör. Riktigt mysigt och precis som att förflytta sig till en amerikansk julfilm... Deck the hall with boughs of holly, Fa la la la laaa la la la laaaa...

Så efter en riktigt julig helg har jag till slut insett att julen faktiskt inte är så långt borta. Bring it on!


Mark rullar (?) tryfflar

Redo att sjunga julsånger!

5 kommentarer:

elis sa...

Härligt! Jag önskar att det fanns en massa tid att ta det lugnt på nu men den här veckan är helt galen. Två julkonserter stundar i helgen och det ska bli underbart.

Förresten, i USA använder man ju en nordamerikansk tall som julgran. Detta visste inte jag när jag bodde där ett år och sedan dess har jag inte varit där på julen. Luktar det gran? Jag minns inte.

Kram på er!

Anonym sa...

Du missade stora godisbaket här i lördags, men det verkar ju ha fungerat i NY också. Fast vi stannade inne med glöggen. Ute kan man ju inte vara, där regnar det ju hela tiden...

God jul!

Camilla sa...

Glömde skriva namnet ovanför...

Johanna Lindgren sa...

Aha, är det inte gran de har alltså?? Men luktar gran gör det iaf och ser ut som gran. Märkligt! Men det kan i så fall förklara att det är skillnad...

Vi var nog inte riktigt så effektiva här som "julgodisfabriken" i Skövde, men resultatet blev iaf bra! ;o)

elis sa...

Jag lärde mig den hårda vägen. Fel på prov - pine=tall inte gran som jag ju trodde...