2009-01-05

Att hålla sina nyårslöften

Så här 5 dagar in på det nya året gäller det att gå ut hårt med nyårslöftena så att de inte rinner ut i sanden. För mig blev det två löften att hålla - inget godis och minst 8000 steg varje dag.

Det första - godiset - är jag inte särskilt orolig för, lyckades hålla det redan förra året då jag och mr M utmanade varandra inför bröllopet. Undantaget är mörk choklad över 70 %, födelsedag och julafton. Sen åt vi på nyårsafton också, efter att vi bestämt att vi skulle hålla upp ett år till. Men när jag tryckt i mig något hekto lösgodis på nyårsaftons eftermiddag insåg jag att jag inte ens var speciellt sugen, var mer en känsla av att jag borde passa på om jag nu ska vänta exakt ett halvår till min födelsedag...

När det gäller stegen är det ett sätt att utmana mig själv att träna lite mera, helt enkelt. Sommarhalvåret har jag inga problem att gå ut och gå långa promenader, men så här års lockar det ju inte särskilt mycket, i alla fall inte efter jobbet. För att få ihop mina 8000 steg idag var jag till exempel tvungen att gå ut i mörkret när det var 8 minusgrader. Så går det när man sitter och fikar och pratar bort hela eftermiddagen... Tur att jag är tävlingsmänniska, även om jag bara tävlar mot mig själv!

Inga kommentarer: