2009-10-04

Försöksverksamhet pågår...

Jag har aldrig vågat innan, men den här veckan tog jag mod till mig och slog till. Nu står den där i fönstret och lyser upp lägenheten så fint med sin härligt lila färg. Men jag måste erkänna att jag är skeptisk. Blommor som inte bara består av gröna blad har jag aldrig riktigt lyckats med. Det pågår därför försöksverksamhet på hög nivå här. Hur länge ska vår nya - och första - orkidée överleva tro? Till Thanksgiving? Jul? Eller kanske ända till 2010?

Tips, någon??

5 kommentarer:

Anonym sa...

kul att du la in detta precis idag... Jag har allt haft orkidéer, bara orkidéer och alltid SAMMA orkidéer (sen jag flyttade hemifrån). Förra veckan ruckade jag dock på mitt koncept för kärleken. H åkte snabbt iväg och köpte precis vad han ville till köket... Efter mindre än en vecka så är de borta igen.. torkade, slokna, bruna och gula... H trodde jag hade sprutat dem med hårspray för att jag hade ångrat mig. SÅ va det inte!! Men de fakto var att H vattnade sina nya vänner och gav dem värme, kärlek, de fick bada i slasken han vårdeade de ömt.. Det behövs inte med okdidéer, dem har jag glömt sköta i bland i veckor nästan månader--därför de levde så länge?.. Mycket bra blommval tycker jag! Kul att höra hur det går!
Jag skall ner på stan och köpa blommor idag.....
Kram H&H

elis sa...

Är det dyrt med krukväxter i USA? Jag tror inte jag såg en enda krukväxt hos någon amerikan under min tid i USA. De hade snittblommor eller blomsterarrangemang, eller plastblommor. De som ev hade krukväxter var inflyttade i första generationen.

Tommy sa...

Trevligt med blommor, Johanna men har Du samma anlag som Din moster A-G lär Du få lära dej att blommor är fröbrukningsföremål precis som servetter tex.
Men lycka till.
Tommy

Anonym sa...

Hej Johanna,
jag är en stor diggare av orkideér och har följande tips för att de ska övervintra: Vattna var fjortonde dag och då en riktig rotblöta då de får stå i vatten ca 15 min.i en ytterkruka fylld till hälften med vatten, häll därefter ut överskottet så att det ser torrt ut i krukan. Efter att orkideén blommat klar brukar jag klippa ned stänglarna så att bara ca. 3 "ögon" finns kvar. Har du tur kommer nya stänglar upp efter några månader. Lycka till! Kram Eva

Johanna Lindgren sa...

Tack för tipsen, vänner! Blomman lever fortfarande, har bara vattnat en gång hittills...

Nej, det verkar inte så vanligt med krukväxter här faktiskt. Denna är inköpt på Ikea (kan ju skylla på det om den dör...), men annars kan jag knappt komma på någonstans jag har sett krukväxter till salu. Plastblommor?? Inte över min döda kropp! Snittblommor? Ja, tack!