2009-10-16

Hög igenkänningsfaktor

De senaste åren har det kryllat av Gotlandsdeckare och jag har nog läst de flesta. Det gör ju det extra intressant att läsa boken när man känner igen miljöerna så väl. Därför var det naturligtvis spännande när min före detta kollega och chef från Högskolan i Skövde, Kristina Appelqvist, för ungefär en månad sedan debuterade som författare och släppte en deckare. Den utspelade sig inte bara i Skövde, utan även på Högskolan i Skövde (om än omnämnt Västgöta universitet i boken…)! Här snackar vi riktigt hög igenkänningsfaktor! Lokalerna och organisationen i boken är nästan en kopia av verkligheten, så jag kunde se allt väldigt tydligt framför mig. Dessutom tyckte jag mig nog känna igen flera av karaktärsdragen hos personerna i boken från personer som faktiskt finns på riktigt på högskolan… (trots den obligatoriska meningen från författaren i början om att alla eventuella liknelser med verkligheten bara är en slump…)

Jag vill därför rekommendera Den svarta löparen - en bra, lättläst och modern deckare, speciellt för nuvarande eller före detta Skövdebor (och högskoleanställda) som får en extra dimension! Dessutom blev jag väldigt inspirerad att skriva en egen bok... Ska bara komma på något ämne först!

1 kommentar:

Jesper sa...

Jag köpte faktiskt en jag med. Tyckte den var helt ok när den fick upp farten.