2010-02-25

Inget tv-OS direkt

Nu när OS närmar sig sitt slut måste jag säga att jag är besviken på amerikansk tv. Tji fick jag som trodde att det skulle vara en fördel att bo bara tre tidzoner bort från Vancouver. Det är jättebra att se OS på amerikansk tv. Om man älskar konståkning och skridsko, inte bryr sig om att se sport i direktsändning utan vill se allt på "prime time" och framför allt bryr sig om de amerikanska tävlande vill säga... När de väl visar på tv gäller det att hänga med, för då kör de en komprimerad snabbversion där de fokuserar på hoppen eller åken eller vad det nu kan vara bara för de allra bästa och så amerikanerna så klart. Ingen helhetsbild över huvud taget alltså. Grr... Tur att det finns internet så att jag kan hålla mig uppdaterad om vad som händer med svenskarna! För inte har jag tålamod att vänta ända till kvällen, för att kanske, kanske få se vad som händer. Sport är bäst live, helt klart! Nu har jag två år på mig att övertyga amerikanarna om detta, till det är dags för nästa OS.

4 kommentarer:

elis sa...

Inte konstigt att många amerikaner vet så lite om omvärden och/eller tror att det i stort sett bara är amerikaner i alla sporter.

Är det samma om man har en renodlad sportkanal? Kanske skulle du kunna se till att ha EuroSport eller någon liknande kanal till nästa OS.

SVTPlay har visat en del sporter direkt. Ett tips!

Anonym sa...

Det skulle vara du som kan fixa det!!!!
Hur har det gått med skatteverket förresten??
Här är massor med snö! Skövde är lite som NYC, det har jag ju påstått vid ett par tillfällen och nu börjar faktiskt lite kommunala saker stänga i stan, dagis, sporthallar ect. Snart är vi där när hela stan håller stängt...
/HHF

Tommy sa...

Jo, OS pågår, man blir ganska förbryllad över hur canadensarna sköter TV sändningarna, Bildproducenterna ligger långt efter dom svenska. Canadensarnas bildproducenter verkar inte ha mycket känsla för innehållet, bild kopplingar till händelser i och underloppen hänger inte i hop.
För att nu inte nämna den informations grafik som till och från förekommer i bild. Ja man blir förvånad, repotrarna verkar inte ha det så lätt heller, dator system som rasar ihop och reportern blir sittande utan info.
Strul med tidtagning vid flera tillfällen mm mm.
Sverige och svensk kvalitet kanske inte är så illa när allt kommer omkring.
Men något OS så Sverige får visa hur det skall gå till lär vi väl få vänta på, den som lever får se.

/Tommy

Johanna Lindgren sa...

Problemet här är att NBC har köpt alla rättigheter till OS och kan göra vad de vill. Nyss bestämde de sig för att bryta avslutningsceremonin för att visa en sitcom, och ska sen visa sista delen senare ikväll... Tyvärr fungerar de inte att se svtplay pga deras rättigheter om man har ett IP-nummer utanför Sverige - tro mig, jag har försökt! Jag har däremot inte märkt något av det strulet som du nämner Tommy. Men det kanske är bortklippt i den komprimerade versionen som visas på kvällarna här...