2010-02-10

Snow day

Som svensk känns vinterstormarna i den här staden kraftigt överdrivna. Den senaste veckan har det - med undantag för Super Bowl naturligtvis - nästan bara pratats väder på tv:n. Jag trodde att svenskarna hade dille på vädret, men här ligger vi faktiskt i lä!

I lördags skulle en stor snöstorm dra in över New York. Hundratals flighter ställdes in redan i torsdags och jag fick mejl om att matföretaget vi handlar av hade begränsad utkörning. När jag vaknade på lördagen och med nyfikenhet tryckte näsan mot rutan såg jag resultatet - fuktiga trottoarer och en millimetertunt snötäcke på taken...

Igår var det samma visa om igen. Mayor Bloomberg gick ut stort med att alla skolbarn fick "snow day" idag, dvs ledigt. FN-högkvarteret hakade på och gick igår eftermiddag ut med att de skulle hålla stängt idag och att alla möten var inställda. Imorse när jag tittade ut snöade det faktiskt - små flingor blötsnö som smälte lika snabbt som de nådde marken. En kort stund snöade det faktiskt så mycket att jag inte såg något annat än vitt genom kontorsfönstret (se ovan, viss skillnad mot min vanliga utsikt...). Vid lunchtid bestämde ambassadören att vi fick early closing på grund av ovädret och i samma veva började huset gunga som det alltid gör när det blåser. Trottoaren var nästan öde när jag gick till tunnelbanan för att åka hem, det låg en tunt lager blötsnö på marken och alla butiksägare saltade som galningar utanför butikerna. Men att kalla det snöSTORM?!?!

Känns lite konstigt att så gott som hela New York City stänger ned sin verksamhet för lite nederbörd... Men vem klagar när man får gå från jobbet innan klockan tre? Inte jag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Måste då bara säga att det finns fler ställen i världen som reagerar stort på små saker. Min kompis som nu bor i Dubai har haft många turer med sin dotters förskola. De har fortfarande dille på att ta örontemp på barnen tre gånger per dag för att kolla så de inte har "svinis" och en dag stängde de för att de inte hade vatten!

Om du får betalt fast kontoret stänger tidigare så är det ju bara att tacka och gå hem ;=

Hälsningar Hanna Rosvall