2014-05-03

Go green




För ett par månader sen körde jag socker-detox och nu är det dags för nästa experiment, eller vad man nu ska kalla det. Sedan nästan två veckor är det vegetariskt som gäller i det här hushållet. Eller ja, vi äter fortfarande fisk och skaldjur och Jack som nästan bara äter "vanlig" mat nu för tiden får fortfarande antingen kött eller fisk till någon måltid. Men annars är det grönt för hela slanten här hemma. En månad ska vi äta vegetariskt, sen får vi se.

För mig handlar det mycket om att testa något nytt och hitta nya recept, upptäcka nya smaker och - framför allt - att ta en paus från köttindustrin. Ju mer jag läser om matproduktion i det här landet (och det senaste året har jag läst mycket om just det), desto mer äcklad blir jag. Grisar, kor och kycklingar som föds upp på majs och antibiotika och pumpas fulla med hormoner för att bli större och producera mer kött. Lax som odlas upp på färgämnen för att bli fint rosa. Halvfabrikat med massor av konstiga kemikalier istället för rena, naturliga ingredienser. Nej, tack!

Jack får nästan uteslutande ekologisk mat, såväl kött som grönsaker och frukt, tillagad från grunden, och nu försöker jag applicera det även på mig själv i så stor utsträckning som möjligt. Varför inte, liksom? Ju mer jag läser, desto mindre sugen blir jag på alternativet. Och att äta mer grönt är ju ett sätt att slippa köttindustrin, men även bra för miljön. Win-win! Och så är ju det gott också förstås!

Och det är det visst inte bara jag som tycker...


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: