2009-08-20

Välkommen till 1980-talet

Ibland är Usa verkligen i framkant när det gäller utveckling, andra gånger är det som att resa bakåt några decennier i tiden. Att göra sina bankärenden över Internet verkar vara något de precis har börjat med och ärligt talat känns det inte varken välutvecklat eller särskilt säkert. Dessutom använder de fortfarande checkar. Hallå 1980-talet - checkar!! Jag startade nyligen ett bankkonto här och en vecka senare dök det upp ett tjockt kuvert i brevlådan - 250 checkar med mitt namn! Antagligen en livstidsförbrukning och mer därtill.

Det vanligaste sättet att betala sina räkningar här är att skicka en check till varje mottagare med post. Jag får flashbacks till när jag flyttade hemifrån och betalade räkningar via postgirot (eller vad hette det nu igen?), fyllde i ett försättsblad för hand och lade alla räkningar i ett kuvert och lade på postlådan med viss framförhållning så att det skulle komma fram i tid. Men det var i alla fall samordnad betalning. Det här omoderna systemet gör att jag blir mörkrädd och utmattad på en och samma gång.

2 kommentarer:

elis sa...

Ja, visst är det konstigt det där - att det kan vara så olika. Nytänkande och bakåtsträvande i en en enda blandning. Jag kan förlika mig med checkarna men inte med att det inte finns något alternativ - att man måste betala sina räkningar med dem.

Ibland kan jag sakna dem här i Sverige - när affären (eller vad det nu är) inte tar kort och man inte har kontanter.

Anonym sa...

Herregud säger jag bara...Ok. Jag får då säga good luck :-)

Kram /Anna Thulin