2010-04-19

Moder Jord

Är det någon mer än jag som har tänkt tanken den senaste veckan att Moder Jord kanske försöker säga oss något? De senaste månaderna har alla nyhetsmedier fyllts med historier om jordbävningar, tsunamis, vulkanutbrott och andra naturkatastrofer där vi människor gång på gång påminns om vad lite vi har att sätta emot. Är det verkligen bara en slump eller försöker jorden säga till att den har fått nog?

Vulkanutbrottet på Island har stoppat flygtrafik och strandsatt miljontals människor världen över, ändå kan jag inte låta bli att tänka på att följden blir att under några dagar minskar utsläppen från flygtrafiken väsentligt. Det sägs också att askan i luften reflekterar solljuset så att temperaturen kan bli lägre det närmaste året - vilket väl i teorin borde kunna motverka den globala uppvärmningen något? Med andra ord kanske vulkanutbrottet faktiskt kan hjälpa oss att minska vårt fotavtryck på Moder Jord lite, lite grann?

Kanske är jag ute och cyklar med mina filosofiska kvällsfunderingar, eller ligger det något i det?? Jag får sova på saken!

1 kommentar:

La Linda sa...

En väldigt intressant tanke Johanna, Moder Jord tar saken i egna händer och hindrar oss en liten stund. Ett sätt för henne att hinna andas och komma igen? Jag hoppas det.

Hur går flytten? Det är så spännande att läsa! Jag kommer själv till New York i september och ska stanna i tre månader. Har du kanske något tips på en bra subletbroker?