2010-04-15

Transaktioner

Nu har Skatteverket vaknat till liv - äntligen! Efter lite påtryckningar från min sida fick jag till slut rätt mot Skatteverket och ska nu betala skatt i Usa istället för i Sverige. Ekonomiskt sätt kanske det inte blir så stor skillnad i plånboken efter att jag betalat såväl Federal som State och City tax här, men principiellt känns det mycket bättre. Och tävlingsmänniska som jag är känns det som en vinst! ;o)

Förhandsbeskedet från Skatteverket kom i tisdags så det blev helt plötsligt lite brådis, då deklarationen för 2009 ska vara inne den 15 april här i Usa. Efter ett möte med en icke så kompetent och ack så koffeinstinn "skatte-kvinna" sent igår kväll fick vi någon slags ordning i oredan och kunde skicka in deklarationen och skattepengarna. Nu hoppas jag bara att Skatteverket är snabba på att betala tillbaka mina svenska skattepengar för de senaste åtta månaderna så att jag slipper ligga ute med både kronor och dollar!

Puh! Då är det bara den svenska deklarationen kvar. Men den är ju "a walk in the park" i jämförelse med den igenväxta amerikanska skattedjungeln jag tog en liten utflykt till igår.

Inga kommentarer: