2012-08-21

Semester: Gotland

Nu när jag har påbörjat min andra arbets(semester)vecka (måste korrigera mig själv i efterhand, önsketänkandet lyste igenom...) känns faktiskt semestern redan rätt avlägsen... Men jag skulle nog kunna sammanfatta att semester på Gotland för mig framför allt handlar om tre saker:

1. God mat! Som vi längtade efter viss mat och vissa matställen innan semestern och visst är det kul när det lever upp till förväntningarna. Något vi aldrig missar när vi är på Gotland är Créperie & Logi  i mysiga lilla strykjärnshuset i Visby innerstad. Supergoda crépes med smaskiga fyllningar - här ovan fick jag dessutom delar av skaldjursbehovet tillgodosett med min fantastiska skagencrépe. Annat på listan var rökt fisk, rökta räkor, helgrillat lamm...

...och gott fikabröd så klart! På Sylvi's på Fårö är nog det mesta gott, men kardemummabullarna går inte av för hackor! Så färska att de nästan smälter i munnen... Svenska caféer på Manhattan till trots, bakverk av denna kaliber finns inte i New York!

2. Släkt och vänner! Naturligtvis står det högt på listan att hinna träffa släkt och vänner, eftersom avståndet gör att det inte blir varje dag. Har vi tur blir det i alla fall varje år! Tack vare kusin Felicia och Johans härliga sagobröllop i Visby blev det släktträff med åtminstone halva släkten denna gång - skoj!

3. Avslappnande miljöer! Jag tänker egentligen inte på det så mycket längre, men så fort jag lämnar New York inser jag hur tyst och lugnt det är omkring mig, hur lite folk som går på gatorna, att det räcker att vrida huvudet (inte böja nacken) för att se himlen... Jag älskar New York, men ibland är det skönt att komma bort och vila ögonen på horisonten och vila öronen med inget annat ljud än vågorna som sakta drar in på en stenig strand.

Eller andas frisk luft och njuta av gamla vackra miljöer med små opretentiösa hus som bara är en våning höga...

 ...och att komma nära naturen, på riktigt! Se fåglar som inte är flygande råttor (=duvor)...

Och känna sig långt från civilisationen ett litet tag och inse att det kanske inte är nödvändigt med ett dygnet runt-öppet snabbköp runt knuten och hemlevererad mat ett knapptryck bort...

Kontrasten blir ju desto större när man kommer tillbaka till verkligheten igen efter en härlig semester med god mat, trevligt sällskap och sköna miljöer förstås, men det är det ju värt alla gånger - eller hur?! 

Inga kommentarer: