2014-04-21

Påskhelgen


I lördags drog vi som bekant till Blåkulla med svenska skolan för att fira påskafton. Jack sprang omkring i parken som (franskinspirerad...) påskgubbe och lekte med sin påskkärringskompis. Så söta! Vi picknickade och letade ägg i buskarna (men Jack fick inget godisägg, för jag är en elak mamma...men han var nog lika glad ändå, hoppas jag!), gungade och sprang runt i gräset.

Sen passade vi på att mixa högtiderna lite genom att äta semlor. Vem som kom på att servera semlor på påskpicknicken vet jag inte, men det var inget Mr M ifrågasatte... Och gott var det ju, förstås!



Om det var några icke-svenskar i parken samtidigt måste de undrat varför i all sin dar alla ungar hade så rosiga, prickiga kinder och konstiga huvudbonader... Och nu när jag tänker efter undrar jag också - var kommer den traditionen ifrån, egentligen? Får nog läsa på lite om den svenska påsken.

Igår kombinerade vi fortsatt påskfirande med födelsedagsfirande av svärmor som fyllde jämnt på långfredagen. Vi var på brunchbuffé och åt gott, mycket och länge. 

Och Jack var väldigt nöjd med maten - kan man bli annat med ett bröd i varje hand? I hans värld är det i alla fall höjden av välbefinnande!


Idag pustar vi ut hemma, bakar bröd och äter upp det sista påskgodiset. På det hela taget en väldigt bra påsk!

Inga kommentarer: