2009-09-10

Åtta år senare

Mycket har hänt sen den 11 september 2001, men jag minns väl hur telefonen ringde i mitt studentrum i Toronto strax efter klockan nio på morgonen. "Två plan har kraschat in i World Trade Center i New York!" Hur jag gick till min journalistiklektion där vi skulle göra ett reportage om hur folk blev vräkta från sina lägenheter, men ingen kunde tänka på eller prata om något annat än vad som hänt. Hur Mr M, som var på besök, inte kunde åka tillbaka till Los Angeles som planerat eftersom alla kommunikationer var inställda i närmare en vecka (vilket kan ha varit det enda positiva med det hela...). Hur folk lade drivor med blommor på trottoaren utanför amerikanska ambassaden i Toronto. Hur det enda som visades på tv i flera veckor var bilder på hur planen åkte in i tornen, om och om och om igen. Hur den planerade resan till New York med utbytesstudenterna blev inställd eftersom ingen längre kände för att åka dit.

Åtta år senare bor jag tre kvarter från Ground Zero som idag är en enda stor byggarbetsplats. Det går inte ens att föreställa sig hur det såg ut här innan tornen föll. När jag tittar på gamla bilder är det svårt att tro att byggnaderna som inrymmer World Financial Center (bakom byggarbetsplatsen på bilden ovan) inte ens är hälften så höga som World Trade Center. Otroligt. Nästan overkligt, till och med.

Inga kommentarer: