2009-11-17

Skatteverket-Johanna 1-0

Skatteverket är uppenbarligen inte på min sida när det gäller min flytt... Fick i dagarna beslut om att de tycker jag ska betala full skatt i Sverige, trots att jag enligt konstens alla regler skrev ut mig ur landet när jag flyttade "på riktigt" i juli och inte längre är folkbokförd i Sverige. Det känns liksom som om det är något fel på systemet när de tycker att jag ska betala 33 procent av min inkomst här i USA i skatt till det svenska välfärdssystemet som jag inte längre är välkommen att ta del av. Om jag åker till Sverige och behöver sjukvård får jag betala för det, medan en spanjor eller tysk däremot kan få del av den svenska sjukvården eftersom de kommer från ett annat EU-land. Logiskt? Inte ett dugg.

Skatteverkets problem, som nu även är mitt problem, är att jag flyttade så nära inpå att jag fick jobb att de tror att jag flyttade på grund av att jag fick jobb. Att jag i själva verket ansökte om mitt green card i september 2008 och fick det klart först i juli 2009 och därefter flyttade så fort jag bara kunde för att få bo tillsammans med Mr M (äntligen!) och hade turen att få ett jobb direkt bryr de sig inte om, trots att jag meddelat dem. Två gånger dessutom. Beslutet är alltså fattat på helt felaktiga grunder. Irriterande? Mycket.

Om jag ska överklaga beslutet? Det kan du lite på.

4 kommentarer:

Henrietta Grue sa...

Hejsan Johanna!
Jag är så glad att det finns fler som följer sina drömmar!!
Jag har läst din blogg ett tag nu och tycker därför det är dags att skriva ett litet inlägg.
Jag och min sambo Mattias ska flytta till Manhattan till våren/sommaren.
Vi planerar att gifta oss i sommar antingen i Sverige eller NYC. Min fråga till dig är hur man smidigast kan få ett green card. Finns det något lättare sätt än lotteriet?
Många kramar
Henrietta från malmö
www.henriettagrue.se

Jenny sa...

Kämpa på!!!
Svenska myndigheter är inte att leka med. Jag fick iofs idag ett glatt besked från försäkringskassan, jag får havandeskapspenning!!! Gött bara 20 arbetsdagar kvar.

Camilla sa...

Skatteverket är listiga så mitt tips är att ta hjälp av ngn expert för att överklaga. Det kostar lite men det kan det ju vara värt för att slippa betala Jennys havandeskapspenning ;-)Nä allvarligt talat, jag stöter ju på SKV då och då, och dom har jurister, så det bör du oxå ha... Lycka till!

Johanna Lindgren sa...

Halloj och tack för stödet! Jag håller på att formulera på mitt överklagande nu. Jag ska sen be min juristkollega kika på det innan jag skickar det så att allt blir rätt och så kan han säkert baka in lite juristsvenska också så att juristerna på Skatteverket och Länsrätten hänger med i svängarna! ;)

20 arbetsdagar alltså, Jenny!! Det är ju ingenting! Förstår att nedräkning pågår hemma hos er...

Henrietta: Kul att du har hittat in till min blogg och roligt att du planerar att flytta till den spännande staden New York! När det gäller green card är det rätt komplicerat... Även om jag är gift med en amerikan så tog det mig över 10 månader att få mitt green card. För att du/ni ska kunna söka så måste ni ha någon som söker åt er dvs ett företag eller en partner i USA som skickar in ansökan i ert namn och kan gå i god för att ni kan försörja er under er vistelse. Jag vet ärligt talat inte vad som är enklast för er om ni vill komma hit för att bo och jobba. Jag rekommenderar green card-lotteriet! Det är snart dags för dragning tror jag så se till att gå med där om ni inte redan är det (och gör det direkt via state department, inte någon agency som tar betalt)! Lycka till!