2010-03-14

Baby Shower

Igår var jag på mitt livs första baby shower, anordnad för en kollega till mig som ska ha sin första bebis om några veckor. Jag är lite splittrad till fenomenet baby shower, som känns väldigt amerikanskt men som enligt Wikipedia finns i såväl Kanada som Indien och Nepal och börjar förekomma även i delar av Europa. Det känns liksom bättre att uppvakta och fira barnet (och föräldrarna!) när det väl är fött, tycker jag. Samtidigt är det trevligt att träffas och fira den blivande mamman innan bebisen kommer och tar allt fokus, som de små liven har en förmåga att göra... Trevligt hade vi i alla fall. Vi skålade för den blivande mamman och åt god mat, god dessert (snygg blev den dessutom, om jag får säga det själv...), gav presenter till bebisen i magen och pratade om den lilla tjejen som snart ser dagens ljus.

Inga könsroller här inte! Det är en tjej i magen och mamman gillar rosa...
Jag gick emot trenden och slog in det silver-vita paketen.

Panna cotta med hallonsås - fint och smaskigt!

4 kommentarer:

elis sa...

Ser väldigt fint, gulligt och amerikanskt ut. Trevligt att få ta del av nya traditioner och sen ändå känna att de svenska håller. Jag har ju fått ha babyshowers här i sverige tack vare amerikansk kollega, fast det var inte riktigt så här färgkoordinerat.

elis sa...

Vad gav du förresten?

Johanna Lindgren sa...

Jag är lite allergisk mot att allt ska vara puttenuttrosa för att det är en tjej i magen, så det här var lite väl rosa för mig. Även det mesta som var inför omslagspappren gick i rosa nyanser kan meddelas... Dock inte den turkosa morgonrocken och den mönstrade sittgungan (vad heter det egentligen??? bouncer tror jag är det engelska ordet...) som var i paketet från mig och några kollegor! ;o)

elis sa...

Jag håller med. Varför fokusera på rosa det finns ju så många fina färger.

Bra presenter!