2010-06-25

Glad midsommar!

Det går alldeles utmärkt att fira en äkta svensk midsommar i New York visade det sig. Efter early closing på jobbet begav vi oss söderut till Battery Park för det stora, årliga midsommarfirandet. Det sägs till och med att storleken på firandet i New York är topp-tre i världen - tillsammans med Dalarna och Skansen!

Även om jag hade hört det innan, så var det lite svårt att föreställa sig alla tusentals svenskar som vallfärdade till parken för att bre ut sina picknick-filtar och plocka fram sillburkarna, köttbullarna, knäckebrödet och jordgubbarna. Allsång, folkdräkter, körsång, spelmän och små grodorna runt midsommarstången - kan det bli mer svenskt? För ett tag när jag satt där på filten glömde jag nästan bort att jag befann mig på andra sidan Atlanten. Det var bara utsikten över frihetsgudinnan som påminde mig om att jag faktiskt var i New York!

Midsommarpicknick

Svenskt så det förslår

Inga kommentarer: