2010-06-22

Hela sanningen

"I swear to say the truth, the whole truth and nothing but the truth, so help me God."

Nästan som tagit ur en amerikansk tv-serie eller film, eller hur? Men eden används faktiskt på riktigt fick jag erfara igår när jag blev ombedd att svära på att jag inte hade kvar papprena jag fick från Amerikanska ambassaden tillsammans med mitt gröna kort förra sommaren. De papper som jag skulle lämna - och ordentlig som jag är också lämnade - i passkontrollen när jag för första gången reste in i landet på mitt splirrans nya green card den 27 juli förra året. Papprena som sen skulle användas för att registrera mig i någon databas för att mitt riktiga green card (det jag har i passet gäller bara ett år) skulle processas och skickas ut. Men nu är de tydligen försvunna, ingenting har hänt med mitt green card på 11 månader och jag var tvungen att svära ed på att jag inte hade behållit papprena själv. Vad jag nu skulle kunna ha för nytta av att behålla dem? Min gissning är att någon lat tulltjänsteman har lagt dem i det runda arkivet...

Well, well, det tog mig en halv arbetsdag att fixa till allt på United States Citizenship & Immigration Services kontor, svära ed och fylla i en hel massa nya papper (som förhoppningsvis hamnar där de är ämnade att hamna) och få mitt tillfälliga green card förlängt ett år i väntan på det riktiga. Men nu kan jag i lugn och ro åka på semester till Sverige i sommar utan att riskera att få kalla handen när jag kommer tillbaka till USA... Semestern är räddad!


Kuriosa
Kommentar från den första mannen som tog emot mig på kontoret igår:
"Åh, är du från Sverige?? Det ser man inte så ofta här. Ni har det ju bättre där så det är väl därför det inte är så många som vill komma hit."

Inga kommentarer: