2009-03-30

Flyga drake

Några år efter alla andra har jag äntligen upptäckt Khaled Hosseini´s underbara bok Flyga drake. Jag köpte den som pocket på årets bokrea och började läsa den för någon vecka sedan. Kunde knappt slita mig! Det är en fängslande historia med ett detaljrikt språk som bara flyter.

Dagen efter jag läst ut boken såg jag filmen också. Som vanligt levde filmen inte riktigt upp till boken, den utelämnade lite för många detaljer, men den var absolut sevärd och gjorde ändå historien rättvisa.

Så med andra ord: Läs! Se! Båda rekommenderas varmt (om det är fler än jag som är lite sena i starten, vill säga...). Nu ser jag fram emot att läsa fortsättningen Tusen strålande solar.

2 kommentarer:

elis sa...

Ja, jag gillade också den boken. Dock har jag inte sett filmen. Även om boken var hemsk på många sätt så tyckte jag att det var roligt att få en känsla för Afghanistan - ett land jag inte har så djup kunskap om utöver mediarapporteringen.

elis sa...

Här kan du såsmåningom läsa andras tankar om Tusen strålande solar. http://www.bookcrossing.com/forum/31/6153387/1