2009-03-24

Kvinnligt & manligt språk?

Eftersom plugg inför torsdagens Engelska-tenta har upptagit ganska mycket av min tid de senaste dagarna tänkte jag delge er några intressanta rön om kvinnligt och manligt språk från den amerikanska professorn Deborah Tannen. Från kurslitteraturen, naturligtvis. Tycker det ligger något i det, även om det naturligtvis är väldigt hårddraget och generaliserande.

Report speech - typiskt för män
conversation is competition
communicates to gain status
main purpose with communication is to exchange information
gives advice
seeks conflict
gives orders
interrupts

Rapport speech - typiskt för kvinnor
conversation is bonding
communicates to establish contact, exchange feelings
seeks understanding and consensus
gives proposals
gives compliments

Vad tror ni - håller ni med?

---
Vill också passa på att tacka för era kommentarer! Roligt att få respons på det jag skriver och det är motiverande att fortsätta när jag vet att ni är med på tåget.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant att du delar upp i manligt och kvinnligt!! ler

Jag läser din blogg alltid när jag äter frukost också (som jenny)fast jag har bara den och inte SLA... bara så att du vet.... ler

Johanna Lindgren sa...

Obs, obs, obs! Det här är inte min teori, utan Deborah Tannens! Så, med andra ord, JAG har inte delat upp detta i manligt och kvinnligt.

Nu får jag ju press på mig att prestera något på bloggen varje kväll, när jag vet att ni läser till frukost. Gulp...

;)

Cissi sa...

Läste den där boken när jag pluggade också. Till viss del stämmer det kan man tycka, men det är ju grova generaliseringar. :)