2010-01-01

2009 i bilder

Så här i nyårshelgen blickar jag bakåt mot året som har passerat och minns 2009 som ett händelserikt år i mitt liv. I ett försök att sammanfatta höjdpunkterna plockar jag bilder från det gångna årets fotoalbum och bjuder på min alldeles egna årskrönika:


2009 började intensivt. Samtidigt som jag avslutade arbetet på Högskolan i Skövdes informationsavdelning sålde jag lägenheten och de flesta möbler i den. Resterande grejer delade jag upp mellan gengåvan, mammas och pappas garage på Gotland och tio flyttkartonger som fick äran att följa med över Atlanten.

I februari åkte jag och Mr M på vår efterlängtade bröllopsresa till Argentina och tillbringade två härliga veckor med alltifrån att utforska Buenos Aires olika stadsdelar och köttrestauranger till glaciärklättring, forsränning och ridäventyr.

I mars gick äntligen flyttlasset till the big apple - världshuvudstaden New York. Som distansstudent i väntan på uppehållstillstånd kunde jag ägna mycket tid åt att utforska min nya, pulserande hemstad.


Sambo! Äntligen kunde jag och Mr M bo i samma världsdel, skaffa vår första, gemensamma lägenhet och inreda den tillsammans.

Milstolpen - att fylla 30 år - passerades utan några större ångestattacker och firades med släkt och vänner på Gotland i juni.

Efter nästan ett års väntan fick jag äntligen min green card-intervju på amerikanska ambassaden i Stockholm i slutet av juli. Sen gick det snabbt! En vecka senare landade jag i det stora äpplet, redo för mitt nya liv som äkta New Yorker.

Bara dagar efter att ha fått gröna kortet i handen började jag mitt nyfunna jobb som receptionist/assistent/webbredaktör på Sveriges FN-representation och en spännande höst med EU-ordförandeskap väntade.

I september köpte jag ny kamera - äntligen! Den nya digitala systemkameran har blivit en trogen följeslagare under hösten och fotointresset har fått ett rejält uppsving.

Under året har vi fått många besök - en av fördelarna med att bo i en metropol som New York - och hotell Lindgrens på 88 Greenwich har fått öppna dörrarna flera gånger. Det är dock bara Sigge som har fått äran att sova i eget rum med dörr (även känt som klädkammaren...).


Ett bra år, på många sätt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du inte gjort något något något mer efter september???? :-)

KRAM!!!!!!!
Hannah

Sigge sa...

Nu har Sigge läst bloggen och han längtar efter ett besök av er...är det nått på gång?

Johanna Lindgren sa...

Ja du Sigge, det hade varit trevligt! Om det blir Sverigebesök eller inte den närmaste tiden hänger ihop lite med hur det utvecklar sig med jobb för mig... Får jag inget jobb ökar chanserna betydligt. Inväntar lite besked närmaste veckan och återkommer! Sen vore det ju kul att komma när du blivit storebror också, men det ena utesluter ju inte det andra...